viernes, 19 de septiembre de 2008

BESTIES DE CONSUM


Algunes Preguntes:

· Pregunta: Perquè ens atabalen amb Omega3, Àcids grassos, Riboflavines, lacto bífids i mil collonades per l’estil ? Es difícil trobar els iogurts normals entre tot de prestatges plens de ximpleries.
· Resposta: Les empreses es fan la competència entre elles per treure coses noves i amb qualitats miraculoses i cauen en la paranoia. Creuen que les Besties de consum tenen la ment feble i s’avorreixen de tot enseguida. De fet no els hi falta raó. Algunes son decididament idiotes i responen positivament al eslògans ‘Nou’ o ‘Anunciat en TV’ com si això representes alguna garantia.

· Pregunta: Perquè rebem a les bústies quilos de publicitat en paper cada setmana ? Hipercor em posa veritables revistes a tot color constantment. Ikea una revista de gairebé 400 pagines i vol passar per una empresa ecològica. Ni que sigui en paper reciclat. El que s’han de reciclar es el cap.
· Resposta: No hi ha cap empresa ecològica. El primer punt de la l’ecologia es consumir el mínim i totes les empreses volen vendre quan mes millor. Sabeu d’algun supermercat on la caixera et digui 'Alguna coseta menys ?' 'Segur que necessita aquestes patates fregides o aquests llaminadures tòxiques ?' En tot cas et diran: 'Alguna cosa mes ?' i et posaran al costat de la caixa tot de xorrades innecessàries per si tens la temptació d’agafar-ne alguna. Fixeu-vos-hi que a els grans magatzems no hi finestres per que no et distreguis i t’agafin ganes de sortir. Ets una bestia de consum tancada a l’estable d’engreixament del sistema.

· Pregunta: Perquè a els telenotícies posen junt amb les noticies internacionals o nacionals les novetats de la programació de la cadena o la pel·lícula que faran a la nit ? Ho fan fins i tot les Televisions publiques. Els esports tampoc son una noticia i ocupen la meitat del temps, però almenys ho donen en un bloc apart.
· Resposta: La televisió no es mes que publicitat dissimulada amb altres coses. Durant les noticies diuen el programa que faran mes tard perquè vegis els anuncis que hi han entre mig de tota aquesta merda. Amb les besties de consum no cal anar amb miraments. Se’ls tracte com idiotes i endavant.

· Pregunta: Perquè últimament a els supers i hipermercats ens donen els bitllets i les monedes del canvi juntament amb el tiquet de compra tot junt damunt la ma ? Es difícil d''agafar i es una falta de respecte. Sempre ens havien donat primer les monedes, desprès els bitllets i per últim el tiquet tot per separat de forma que podies comprovar be el canvi a mesura que t’ho donaven i guardar-ho com cal.
· Resposta: Els hi diuen que ho facin així per anar mes de pressa. No es estrany que ens tractin com besties de consum. El que es estrany es que ningú es queixi.

· Pregunta: Perquè la publicitat es fal·laç ? Per exemple: Hi ha articles on posa ben gros: 'amb oli d’oliva' però hi ha nomes una petita part d’oli d’oliva la resta son altres olis. Hi ha capses d’ous on hi ha fotos de unes gallines esplèndides menjant al mig del camp però els ous son de gallines que mai han sortit d’una gàbia I tenen una vida miserable.
· Resposta: La publicitat es sempre enganyosa. Apel·la a les emocions i primeres impressions. Busca una reacció impulsiva. No racional. Amb les besties no cal ser racional. Un exemple clar son els anuncis de cotxes. No diuen res tècnic. Nomes transmeten un estat d’ànim. Altres anuncis que volen semblar seriosos posen un actor amb bata blanca i accent nòrdic amb un ordinador al darrera perquè remet al estereotip de científic. Tot es falsedat.

Normes per un consum responsable per ordre de prioritat:

· Consumir nomes el necessari i que sigui duraré.
· Reutilitzar: Arreglar el que no funciona. Passar d’uns a d’altres roba, llibres de text, etc.
· Reciclar
· Tractar els residus no reciclables adequadament.

En tot cas podem consumir serveis de persones ja que no impliquen recursos naturals. Això implica una bonica reflexió: en lloc de consumir objectes, perquè no ens consumim els uns a els altres ? No em refereixo al canibalisme. Podem compartir coneixements, experiències, massatges...

Reflexions

Els economistes dirien que al evitar el consum innecessari molta gent perdria la feina. Però quin mal hi ha en perdre una feina innecessària ? El mal esta en el model de societat en el qual per viure hi ha que produir i vendre el que sigui encara que sigui verí per el cos o l’esperit i destruir de pas la natura que ens mante vius.

El perill de desastre ecològic en contrast amb el model econòmic porta a els governs a actituds esquizofrèniques. Els ministres de medi ambient demanen un consum responsable I els d’economia impulsen el consum.

Amb la tecnologia actual podríem produir el necessari per viure treballant menys i dedicar la resta del temps a evolucionar com a persones. Però això significaria que moltes empreses tindrien que deixar la seva activitat inútil i els seus accionistes deixar els seus beneficis. D'altra banda hauriem de repartir millor el treball, els recursos i portar una vida mes sencilla encara que menys estresant. Molta gent no estaria disposada a un canvi aixi.

La cobdícia per tant es la causa del desastre. No solsament la cobdícia dels poderosos. Coneixeu-ho algú que estigui disposat a rebre menys interessos per els seus estalvis a canvi d’invertir en un fons ètic ? Un fons ètic es una empresa acreditada per no produir armes, utilitzar nens, etc. Comencem doncs per nosaltres mateixos.

Un Suggeriment:

Si teniu ganes de gresca, feu-vos unes samarretes amb consignes com aquestes i passegeu-vos per les cues de les caixes dels hipermercats en hora punta. També podeu repartir paperets amb les consignes:

Segur que necessites tot això ?
Ja no t’hi cap res a casa
Encara estàs a temps. Torna tot el que es inútil.
Tu ho pots pagar. La natura no.
Etc.

Segurament posareu nerviós algun encarregat. Aviseu-ho algun amic periodista si el tenir-ho o feu fotos per enviar a el medis. Potser la cosa s’escampi. Si es així, però, potser les samarretes acabin sent un èxit de ventes a El Corte Ingles. El sistema ho engoleix tot. Però per provar que no quedi.

No hay comentarios:

Publicar un comentario